Foto: Privat

INSÄNT: Spring med ett leende – träna ditt mindset inför Löparfesten

INSÄNT. Snart är det dags för Löparfesten och som uppladdning fokuserar såklart de flesta på den fysiska träningen och att förbättra konditionen. Vad många däremot helt missar är att ditt mindset har en avgörande roll för om du fysiskt kan ge det där lilla extra.

Det är en stor ansträngning att springa lopp och då fullt naturligt att hjärnan automatiskt börjar producera ”negativa” tankar och tankarna styr i sin tur energinivån. Ja, det är sällan tanken ”usch, vad jobbigt” ger en energikick. Samtidigt visar studier att om du ”tror” på din förmåga så ökar prestationen vilket betyder att ett mindset som fokuserar på det positiva ger dig mer energi!

Tips på mentala tekniker för att träna ditt mindset:

Målbild: Målbilden handlar om vad du vill uppnå och hur du vill springa. Visualisera din målbild och vad du behöver göra för att den ska förverkligas. Målbilden hjälper dig att hålla rätt fokus och få mer energi.

Fokus: För alla löpare dyker det upp ”jobbiga” tankar och då behövs en bra teknik för att styra om fokus. Det du fokuserar på växer och styr hur du agerar vilket betyder att om du fokuserar på det ”jobbiga” så sänker du tempot medan fokus på det ”bra” gör att du springer snabbare. Träna på att fokusera på ställen i kroppen där det känns bra eller på omgivningen.

Le och titta upp: Det kan låta löjligt men ansiktsuttryck och kroppshållning påverkar din energinivå. Ett sammanbitet ansiktsuttryck leder till att du förlorar energi men genom enkla tekniker som att le, titta upp och ha en stolt hållning får du energi.

Belöning: Förberedd en belöning som du får efter loppet och låt denna fungera motiverande när det är jobbigt. Vad längtar du efter? Se till att din belöning finns i mål!

Ett mindset som ”ger” istället för att ”ta” din energi är inget som kommer automatiskt. Mentala tekniker är som allt annat, vill du bli bra så behöver du träna på dem. Testa under nästa löprunda!

Annie Sönnerborg-Wadenhorn

Instagram: @annie.s.w

Publicerad 26 August 2019 12:04