Mopedbilar döms ut ur ett säkerhetsperspektiv.

Mopedbilar döms ut ur ett säkerhetsperspektiv. Foto: Rama/Wikimedia Commons

Mopedbilar döms ut: "Krocksäkerheten är usel"

Motor.

Mopedbilar blir allt vanligare på de svenska vägarna, men friheten för unga har en livsfarlig baksida. Antalet allvarliga olyckor ökar i takt med att mopedbilarna blir vanligare i Sverige och när tidningen Motor testade en av de vanligaste modellerna, Aixam City, släppte två hjul från marken vid en undanmanöver i 45 km/tim!

Av
Stefan Larsson

Många vuxna lockas av att köpa en mopedbil till sitt barn. Frihet för den unga och mindre skjutsande fram och tillbaka för föräldrarna. Många uppfattar också mopedbilarna som säkrare än en vanlig moped, men det är en illusion. Mopedbilar behöver inte krocktestas för att typgodkännas, något som dock säkerhetsorganisationen Euro NCAP ändå gjorde med bland annat modellen Renault Twitzy 45. Resultatet var näst intill chockerande. I sidokrocktestet hamnade testdockans huvud utanför karossen!

– Som förälder kan jag förstå lockelsen i att köpa en mopedbil till barnen, eftersom den upplevs som säkrare än en vanlig moped, men här visar det sig att karossen kan ge en falsk känsla av trygghet, varnar Helené Lilja, kommunikationschef på Motormännens Riksförbund.

I jämförelsetestet som Euro NCAP gjorde fick de flesta av mopedbilarna ingen eller en stjärna vilket betyder att det är hög risk att dö vid en kollision.

Antalet allvarliga olyckor ökar i takt med att mopedbilarna blir vanligare i Sverige.

Antalet allvarliga olyckor ökar i takt med att mopedbilarna blir vanligare i Sverige. Foto: Värends Räddningstjänst

Tidningen Motor, Motormännens medlemstidning, har testat två av de mest populära mopedbilarna, Aixam City och Renault Twitzy 45, med vad de beskriver som ett förskräckligt resultat. I testet av bilarnas egenskaper släppte två hjul från marken på modellen Axiam City vid en undanmanöver i 45 km/tim.

– Det är naturligtvis oacceptabelt att en bil riskerar att välta redan i 45 kilometer i timmen, säger Helené Lilja.

Motormännen får även stöd av en tidigare granskning som försäkringsbolaget If genomförde under förra året. Statistiken visar att mopedbilarna är farliga och överrepresenterade i olyckor som resulterar i allvarliga skador. Tidigare har ingen olycksstatistik publicerats över mopedbilar, eftersom Trafikverket bakar ihop dem med mopedolyckor.

– Olyckorna är ofta allvarliga, mopedbilen demoleras totalt och föraren blir inte sällan fastklämd. De säkerhetssystem som finns i vanliga personbilar är bortprioriterade på grund av att bilen inte får väga mer än 425 kilo, säger Johan Granholm, motorexpert på försäkringsbolaget If.

Eftersom mopedbilar måste hålla en så pass låg vikt är inte bara säkerhetsutrustning som är standard i personbilar bortprioriterad, exempelvis airbag, utan även själva karossen håller sämre krocksäkerhet eftersom den är byggd av aluminium med plast.

– Krocksäkerheten är usel. Vi vill verkligen varna för olycksrisken med mopedbilarna och vänder oss både till lagstiftare och konsumenter, säger Johan Granholm.

Försäkringsbolaget ställer sig inte enbart frågande till själva förekomsten av bilarna, utan även på de minimala krav som ställs på föraren. Endast körkort med behörigheten AM, samma som för EU-moped, krävs för att köra en mopedbil. Det innebär en tolv timmar lång utbildning, varav fyra timmar praktisk träning.

– Vår starka rekommendation är att man inte släpper iväg sina ungdomar i en mopedbil innan man vet att de har mycket mer kött på benen än så. Körregler, trafikmärken och säkerhetstänk ska sitta i ryggmärgen på dem, säger Johan Granholm.

Publicerad 09 February 2019 08:00