Elevers affärsidéer grillades

VELLINGE. Ett lopp som en manifestation för kvinnors rätt till billiga mensskydd eller frukostbullar levererade med budcykel? Idéerna var många under den årliga sessionen i Draknästet på Sundsgymnasiet.

Varje år får eleverna som går i årskurs ett på Ekonomiprogrammet presentera en affärsidé i form av ett företag för en panel – drakar, bestående av bland andra lokala entreprenörer och affärsprofiler. Drakarna ger sedan sina synpunkter på elevernas idé.
Konceptet kommer ursprungligen från ett tv-program som bland annat sändes i SVT där entreprenörer visade upp sig och sina verksamhetsidéer för en grupp investerare och riskkapitalister som kallades för drakar.
– Vi gör det här varje år och det är ett väldigt bra sätt att få igång tankeprocessen när det gäller affärsmöjligheter och företagande, säger Jeanette Wetterling, lärare i ekonomi.

Eleverna hade planerat sina presentationer väl, vilket drakarna uppskattade.
Eleverna grillades dock också med en mängd frågor och drakarna drog också elevernas idéer ett steg längre och pekade på utvecklingsmöjligheter.

Företaget Uzafe som hade en idé om teknik som man bär med sig för säkerhet mot till exempel överfall, tog hem förstapriset på 2000 kronor och på andra plats kom MealDeal som fick 1000 kronor. MealDeals idé var att samla alla mataffärers reklamebjudande via en app.

Publicerad 13 February 2017 07:00

Lokaltidningen Vellinges nyhetsbrev

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev och få de senaste nyheterna tisdag och fredag