Nya Audi Q5 har det senaste märkestypiska gapet som får bilen att se större ut än vad den egentligen är. Den skarpare linjeföringen gör bilen gott.
Nya Audi Q5 har det senaste märkestypiska gapet som får bilen att se större ut än vad den egentligen är. Den skarpare linjeföringen gör bilen gott.
Foto: Ian Maasing
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

Ny Audi Q5: Mycket kompetent mellansuv

Omfattande generationsskifte för nya tidens Q5

Ian Maasing



Audi Q5 2.0 TDI 190

Tillverkad i: Mexiko.
Typ: 5 dörrars 5 personers SUV.
Mått/Vikt: Längd 466 cm, bredd 189 cm, höjd 166 cm, axelavstånd 282 cm, tank 65 l, tjänstevikt fr 1845 kg
Motor: 4 cyl 1968 cc direktinsprutad turbodiesel, effekt 190 hk/140 kW, vridmoment 400 Nm–1750 r/m.
Kraftöverföring: Permanent 4-hjulsdrift, quattro, 7-växlad dubbelkopplingsautomat.
Hjulupphängning: Fram fem länkarmar, bak multilänk, luftfjädring runt om.
Styrning: Kuggstång/elservo, vändcirkel 11,7 m.
Bränsleförbrukning: 5,2 l/100 km vid bl körning  
CO2: 136 g/km  
Prestanda: 218 km/h, 0-100 km/h 7,9 sek  
Fordonsskatt: 2 406 kr
Pris: fr 422 000 kr
Testbilens pris: 679 200 kr

TEST. Audi:s mellanstora suv Q5 har genomgått ett omfattande generationsskifte. Bilen tillverkas numera på Audi-fabriken i Mexiko och har fått en ny kaross som är någon centimeter längre och bredare, och med mera skarpa linjer som gjort formerna mer dynamiska än föregångarens. Mest synbart är det med den nya fronten.

De centimeter som Q5 har vuxit till sig i längd och bredd gör att man sitter riktigt rymligt såväl fram som bak. Framstolarna är bekväma utan någon alltför blodcirkulationsstörande sportskålning. Baksätet är bekvämt format för två medan den mitt på sätet måste vara smal och kortbent, och tåla att sitta lite hårdare. Men så är det ju på de flesta bilar.

Bakom det delat fällbara baksätet går det att stuva en hel del väskor och baggar, men vill man få plats med skidor eller annat långsträckt måste man fälla baksätets mittdel. Under lastrummets golv fann vi ett nödreservhjul, vilket känns tryggare än en reparationssats.

 


Audi Q5 ger god överblick över vägen

Den goda överblicken från den höga förarpositionen, den kompakta längden och den lättgående ratten gör bilen överraskande lätthanterlig på trånga parkeringar. Backkameran gör sitt vid bakåtrörelser, bara linsen hålls ren.

Precis som andra suvar bjuder Q5 på en rymlig och luftig interiör tack vare den väl tilltagna takhöjden. Tack vare luftfjädringen och de mjuka vinterfriktionsdäcken går färden tyst och komfortabelt.

Kurshållningen är säker och styrningen lugn. Inte ens några tvärgående ojämnheter kunde få karossen att nicka till. Antisladdsystemet griper in tidigt och kraftigt, precis som det ska göra för att hindra en högbyggd suv att sladda på tvären och välta!

 

 

Bekvämt höga dörröppningar, och en tillräckligt hög sittställning så att föraren och de övriga ombordvarande får en bra överblick. Under den inte alltför lutande och tillräckligt stora bakdörren ryms en hel del bagage.
Bekvämt höga dörröppningar, och en tillräckligt hög sittställning så att föraren och de övriga ombordvarande får en bra överblick. Under den inte alltför lutande och tillräckligt stora bakdörren ryms en hel del bagage.
Foto: Ian Maasing

Q5 med ställbara luftfjädringar

Motorn samarbetar fint med automatlådan och den nya elektroniskt reglerade fyrhjulsdrivningen. Har bilen ordentliga vinterdäck alternativt terrängdäck kravlar den sig fram genom decimeterdjup nysnö eller på leriga skogsvägar. Markfrigången är drygt 20 centimeter, varför det ska mycket till för att bilen ska köra fast med underredet. Med luftfjädringen kan man höja marfrigången till 25 centimeter och fortsätta i hastigheter upp till 30 km/h.

Testbilens ställbara luftfjädring gör att man kan få bilen lagom lågt över asfalten när man kör snabbt. Och lagom högt när man ska ut i de djupa traktorspåren på åker- eller skogsvägar. Men är bilen utrustad med tystrullande gatudäck så kan de tappa greppet om traktorspåren är alltför lerhala. Där gäller riktiga terrängdäck!

Audi Q5:ans beprövade och dragkraftiga fyrcylindriga diesel på 190 hästkrafter och vridmomentet 400 Newtonmeter, kopplad till den sjuväxlade automatlådan av dubbelkopplingstyp, nöjde sig med 0,70-0,80 liter per mil blandad körning med breda 20 tums hjul under vårlika förhållanden.

Sammanfattningsvis en mycket behaglig, komfortabel och tyst mellan-suv som man gärna tar med sig på en långtur. Det ända som känns lite motigt är prislappen som börjar på 422 000 kronor och i testbilens fall slutar på 679 200 kronor, visserligen fullmatad men ändå. 

Föraren sitter bekvämt på sin lagom släta och tillräckligt höga stol och har ett vilsamt grepp om den lilla ratten. Instrumenten är föredömligt tydliga och panelen i stort sett fri från störande glitter.
Föraren sitter bekvämt på sin lagom släta och tillräckligt höga stol och har ett vilsamt grepp om den lilla ratten. Instrumenten är föredömligt tydliga och panelen i stort sett fri från störande glitter.
Foto: Ian Maasing

Publicerad: 17. april 2017 10:30
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Vellinge-Näset

Startsidan just nu
Politiken
Mest lästa
Ekstra Bladet
Senaste nytt
Ekstra Bladet
Mest lästa