John Jensen, nybliven pensionär, ville köpa en surfplatta att betala räkningar med. Många försäljare och byten senare, sitter han med kostnad för två abonnemnag som han inte använder. Foto: åsa meierkord
John Jensen, nybliven pensionär, ville köpa en surfplatta att betala räkningar med. Många försäljare och byten senare, sitter han med kostnad för två abonnemnag som han inte använder. Foto: åsa meierkord
Dela
Tweet
Skriv ut
Skicka e-post

John vilseleddes att köpa nätabonnemang

Nu måste han betala drygt 30 000 kronor


GRÖNBY. Om man inte kan så mycket om datorer och internetabonnemang, finns det risk att bli lurad. John Jensen sitter med en kostnad på drygt 15 000 om året för abonnemang som han inte ens använder.

John Jensen hade tänkt att det kunde vara bra att ha en surfplatta som han kunde betala räkningar med. När han var och handlade på Ekohallen på Jägersro erbjöd en försäljare honom en surfplatta med abonnemang och han nappade på erbjudandet som presenterades.

– Det var några killar som stod i köpcentrumet, sådana som dyker upp lite här och där och inte har någon fast butik. Jag berättade vad jag hade för behov, att jag bara skulle ha surfplattan till räkningar och kanske titta lite på blocket ibland.

Efter en tid inser John att en surfplatta inte var något som passade honom och han åkte tillbaka för att lämna igen den.

– De tog emot den och eftersom jag lämnade tillbaka surfplattan så trodde jag ju också att abonnemanget som jag hade tecknat följde med.

Så var det inte.

Abonnemanget hade en bindningstid på två år och det var det ingen som informerade John om.

Istället blir han övertygad att prova en laptop och tecknar ett nytt internetabonnemang för den med 40 gigabyte per månad.

Inte heller lap-topen känns dock bra och nu åker John till Jägersro centrum för att lämna tillbaka den till en återförsäljare.

När det är gjort bestämmer han sig för att en surfplatta nog i alla fall var det som täckte hans behov bäst och köper en sådan. Och ett nytt abonnemang

– Där hjälpte en kille mig att reda upp och få översikt på alla abonnemang.

John är nöjd med sin surfplatta men sitter nu med en kostnad på två abonnemang som han inte använder. Det första abonnemanget han tecknade kostar 599 kronor i månaden och har 60 gigabyte i surfpott.

– Jag hade ju inte alls behövt 60 gigabyte, har jag förstått nu. Det hade räckt med 15, men de ville sälja ett dyrare, lyssnade inte på mig och man är godtrogen, säger John som har lärt sig en hel del om datorer och surfhastigheter sedan de felaktiga köpen.

Totalt får John Jensen en kostnad på drygt 30 000 kronor under de två år som bindningstiden sträcker sig.

– Jag har inga förhoppningar om att slippa de betalningarna, men jag ville göra det här synligt, så att andra kan undvika att hamna i samma situation.

Kamran Alemdar, informationschef för Tre, Sverige, som är den teleoperatör som de så kallade eventförsäljarna sålde för, beklagar John Jensens situation.

– Försäljarna har ett tydligt ansvar, det är jätteviktigt att de följer telekområdgivarnas etiska riktlinjer. Det som har hänt här är helt oacceptabelt, och om John kontaktar oss så kommer vi att hjälpa honom, säger han.

Hur följer ni upp försäljning som sker på det här sättet?

– Det kan leda till att vi säger upp samarbetet. Vi vill ju ha nöjda kunder och inget annat.


Publicerad: 17. februari 2017 05:00
¨

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få lokala nyheter
från Lokaltidningen Vellinge-Näset

Startsidan just nu