Happy senior female doctor communicating on phone at clinic

Happy senior female doctor communicating on phone at clinic

Bluffen kostade äldre par 315 000 kronor

HÖLLVIKEN. Paret i 85-årsåldern blev uppringda av en ”Robin” från Telenor, som hade en god nyhet. De hade betalat för mycket och skulle få pengar tillbaka om kvinnan bara uppgav sina bankkoder. Hon gjorde det, men insåg sedan att något inte stod rätt till.

– När hon kontrollerade sina och makens bankkonton upptäckte de att det fattades 315 000 kronor, säger Stefan Pålsson som är pressinformatör vid polisen i Trelleborg.

Det senaste åren har ett mycket stort antal personer lurats att uppge koder från bankers säkerhetsdosor eller knappa in sina koder på mobila bank-id. När bedragarna är inne kan de på några sekunder tömma kontona. De värst drabbade har på några ögonblick blivit av med miljonbelopp.

– Jag tycker det är obegripligt att det fortfarande går att tömma konton så här utan att bankerna har ett säkerhetssystem som sätter stopp, säger Stefan Pålsson vid Trelleborgspolisen.

– Om man ska ta ut mer än 25 000 från sitt konto måste man svara på en massa frågor, men ingen frågar något när en banköverföring på hundratusentals kronor görs. De som drabbas knäcks ofta för livet när pengarna är borta och de inser att de är lurade, säger Stefan Pålsson.

Polisen har ännu inga spår efter bedragaren i Höllvikenfallet.

Publicerad 07 December 2018 12:51