Konditionen bland svenska folket är mycket sämre än på 1990-talet. Det visar ny forskning.

Konditionen bland svenska folket är mycket sämre än på 1990-talet. Det visar ny forskning. Foto: Mostphotos.com

Alarmerande siffror:

Allt fler har en hälsofarlig kondition

"Vi rör på oss mindre idag än tidigare"

SVERIGE. Vår kondition blir betydligt sämre. Det visar en ny studie som gjorts av forskare vid GIH, Gymnastik- och idrottshögskolan. Allt fler har en hälsofarligt dålig kondition och på tjugo år har den förvärrats. Det är alarmerande menar GIH-forskaren och tidigare fotbollsproffset Elin Ekblom Bak. Men det finns enkla knep att bättra på flåset.

Av
Andreas Holm

– Resultaten är alarmerande och bekräftar den utbredda uppfattningen att vi rör på oss mindre idag än tidigare. Det är viktigt att insatser sätts in för att bryta denna nedgående trend, säger hon i ett pressmeddelande från gymnastik och idrottshögskolan.

Forskarna har analyserat konditionsresultat från 350 000 svenskar i åldersspannet 18–74 år, under åren 1995–2007. Konditionen har försämrats med över tio procent och andelen med en hälsofarligt dålig kondition har ökat från 27 till 46 procent, där många inte orkar ta en rask promenad i tio minuter. Forskningsresultatet har inte delats upp länsvis, men i storstadslän dit Skåne räknas i studien, har konditionen minskar med 7,8 procent enligt Elin Ekblom Bak.

Det finns enkla knep att förbättra sin kondition.

– Du kan påverka konditionen på enkla sätt genom att cykla i uppförsbacken, kånka runt med barnen, ta trapporna istället för hissen eller gå en snabb runda på lunchen. Det räcker med att bli lite andfådd och svettig då och då i vardagen, det krävs inga maraton, säger Elin Ekblom Bak.

Den sämre konditionen bland skåningar är något som Charlotta Kabo Stenberg, vd på Stiftelsen Skånska Landskap, tar på stort allvar.

– Jag tror att det handlar om att skapa positiva vanor. Det är viktigt att göra det enkelt för alla människor att röra på sig, inte fokusera på att alla ska börja gå på gym eller springa långa sträckor. Det viktiga är att vi börjar röra oss, genom att till exempel bara promenera en stund, gärna varje dag så det läggs in i de dagliga rutinerna, säger Charlotta Kabo Stenberg, i ett pressmeddelande.

Hon tipsar om promenad- eller cykelrundor i några av de 19 skånska strövområdena bland andra Skrylle, Vattenriket, Djurholmen på Hallandsås och Fulltofta, där flera av stigarna är tillgänglighetsanpassade.

–- Kan man sedan ta sig ut i skogen så får man även uppleva ett lugn från en annars ofta stressig livsmiljö. Då får man en dubbelt upp av välgörande hälsoeffekt, säger Charlotta Kabo Stenberg.

Fem tips för mer vardagsmotion

    Gå/cykla de korta sträckorna du behöver ta dig under dagen.

    Hitta extrarörelse i vardagen. Ta trapporna istället för hissen, gå till närbutiken istället för att bila till stormarknaden och hoppa av bussen några hållplatser tidigare.

    Sök dig ut i naturen på fritiden. Ta närmaste skogsdunge, park eller strövområde. Satsa på korta stigar mellan 2–5 km som finns i våra skånska strövområden.

    Gör jobbet mer rörligt. Stå upp och arbeta, boka promenadmöten, ordna konferenser i naturen, ta rörliga pauser från skärmen.

    Hitta det som du tycker är kul att göra och som motiverar just dig att röra på dig. Bland strövområdena runt om i Skåne kan du vandra, promenera, paddla, cykla, rida, bada eller bara njuta av vacker natur. Flera stigar är tillgänglighetsanpassade.

Stiftelsen Skånska Landskap ansvarar även för förvaltningen av Skåneleden.

Källa: Stiftelsen Skånska Landskap

Publicerad 27 November 2018 06:00